mandag 5. november 2012

Forskjeller mellom Norge og Frankrike

Har så utrolig mye å si om dette temaet at jeg kunne skrevet en hel bok, men for å unngå det trekker jeg bare fram det mest ekstreme, uten å forklare så mye under hvert punkt.
  • Skoledagene - Alle vet vel hvordan skoledagene fungerer i Norge, så velger heller å legge vekt på hvordan de fungerer her. For det første har man skole fra 08.30 til ca 18.00 hver dag. Jeg har regnet ut at man har sånn ca like mange timer md fag hver uke, greia er bare at de er så utrolig dårlige til å sette opp timeplanen for alle sammen, så vi har sånn 1-5 KLOKKETIMER med fri hver dag, der man spiser lunsj, og ellers gjør ingenting. Lunsjen er også veldig annerledes, her får man firerettes lunsj hver dag, med en forrett, en varmrett, ost og dessert. I timene må vi skrive våre egne notater, læreren skriver aldri notater for oss på tavlen, bare stikkord, så må vi skrive det han sier. Er kjempevanskelig! Alle tar også skolen en smule mer seriøst, det hender ALDRI at noen i klassen ikke har gjort leksene, og alle sammen er alltid forberedt for alt!


Fack skolesystemet i Frankrike, YOLO :PP
Min elskverdige skole
  • Maten - Her i Frankrike spiser man virkelig alt fra kanin, hest, grisehjerne og tunge, til vanlig taco. Den største forskjellen på maten man spiser her og i Frankrike, er at ingen ser på det som en rar ting å for eksempel spise kanin til middag. Alle spiser alt! Man spiser også som sikkert alle vet en veldig liten frokost, fireretters lunsj, en "gouter" mellom lunsj og middag der man spiser noe søtt, og en ny fireretters middag. Er ganske vanskelig å gå uten å spise noe ordentlig mat fra klokken 13.00 helt til klokken 20.00 da de spiser middag, men det blir vel bedre etterhvert. De spiser også forresten ost til absoultt alt, i tilleg til brød. Det fins ikke et måltid uten en av de to tingene! 
Frokosten


TUNGEN!!! Fortsatt traumatisert.

Den merkeligste kaken jeg noen gang har sett, som visstnok er veldig vanlig her
  • Moten - Det kommer vel ikke som et sjokk, og har ikke så veldig masse å si om dette, men her kan man gå med absoultt alt. På min skole er moten for øyeblikket "doublejeans", altså både dongribukse og dongrijakke, eastpak (et merke på skolesekker, de er dritstygge. Se bort i fra at jeg også har en..), ALLE har store hettegenser i alle muilge farger med sånn bamsepels på innsiden, og ALLE bruker bukser i alle mulige farger. Som dere sikkert forstår er verken jeg eller Ebba veldig moteriktige på skolen vår. 

  • Oppdragelsen - Alle sammen er så sykt veloppdratt her at det er bare så sykt irriterende. De sier "vous" til lærerne og folk de ikke kjenner så godt, og har alltid respekt for de som er eldre enn seg. Man kan ikke si imot noen uten at det blir sett på som respektløst, og man må alltid passe på hva man sier. Når man er på kino er det alltid helt tyst, til og med før reklamen begynner! Det er heller ikke vanlig å spise popcorn (som forresten smaker sukker her) eller noe annet godteri, fordi det kan forstyrre de andre. I timene er det aldri bråk, og hvis det er i noen veldig få tilfeller liiiitt snakk, trenger læreren bare å se på de det gjelder, så blir det helt tyst igjen. 

  • Bussene - Åherregud, det er så sykt irriterende. Det går buss tre ganger om dagen, det er en gang om morgenen, en klokken 17.00, og en klokken 18.00. Det vil si at hvis du slutter tidlig en dag, for eksempel klokken 15.00 på grunn av avspassering eller noe, så må du sitte å vente to timer på bussen (nesten tre siden den alltid kommer sent), og det er så sykt irriterende! Stakkars Ebba slutter 12.30 hver fredag, men hun må vente helt til 17.00 for å ta bussen hjem! 

  • Kunnskapen om helse, livsstil og kosthold - Her i Frankrike har de så absolutt ikke lært det samme som vi lærer. For eksempel sier de at for at middagen skal være sunn, må det være en forrett med grønnsaker, en hovedrett med kjøtt og ris/potet/pasta, ost for å få i seg kalsium, og dessert for å få i seg sukker. I stedenfor å spise litt og flere måltider i løpet av dagen å ha en rask forbrenning, mener de det er bedre å spise masse og få måltider, der man får i seg alt av næringen man trenger på en gang. Dette er fortsatt vanskelig å venne seg til, i og med at jeg småspiste sånn så og si hele tiden i Norge. Her spiser man aldri utenom måltidene, det er nesten respektløst ovenfor familien din, fordi måltidene er til for å samle familien og blablablaba. 

  • Ordmangel - haha, også irriterende. Det er så mange ord de ikke har her! Istedenfor å sykle, å ri, å svømme og alle verbene som har med sport å gjøre, sier man "faire du velo, faire du cheval, faire de la natation" osv. Det betyr å gjøre sykker, å gjøre hest, å gjøre svømming. Det er også mange andre ord som ikke eksisterer, for eksempel for smuler, sier du bare "des petites miettes", som betyr de små bitene. Det kan du bruke for mange andre sammenhenger og, når det handler om små biter. De bruker også samme ord for fortsatt og igjen, noe som er to helt forskjellige ting! Er mange sånne eksempler, men kommer ikke på flere akkurat nå. 
Det var de største forskjellene jeg kan komme på, og innlegget ble en smule lengre enn hva som var meningen. Det er også viktig å poengtere at dette gjelder bare for meg, og jeg kan ikke si med sikkerhet at det fungerer sånn som dette over hele Frankrike. 

Stoor klem, håper det var ihvertfall litt interresant! 

11 kommentarer:

  1. dette hjelp meg mye! den suger ikke!!!! det er bare du som suger anonym

    SvarSlett
  2. lol
    jeg heter thea
    nei
    eg hetter nikolai

    SvarSlett
  3. thea... næi æh hette nikolaaai!!!!!

    SvarSlett
  4. sebastian og mattias, jeg vet dere liker bloggen!

    SvarSlett
  5. når jeg er hjemme liker jeg å onanere

    SvarSlett
  6. jeg oanerer hele tiden til mora di

    SvarSlett
  7. yallawallah mashalla hva skjer beshad?!?!?!

    SvarSlett
  8. jeg spiser ost hver dag men bare på tirsdager

    SvarSlett

Takk!