søndag 14. oktober 2012

Ny start

Hei!

I morgen kan jeg vel si at jeg har min første ordentlige skolestart. ENDELIG har "la vie scolaire" fått dratt fingern ut av øret, og både jeg og Ebba skal begynne i Première. Hun skal gå Première L, som er litteraturlinjen, mens jeg skal gå Première S, som er realfagslinjen. Folk vil fortsatt være ett år yngre, men det er uansett bedre enn Seconde der de er to år yngre.

Ellers går ting utrlig mye bedre, jeg kan endelig si at jeg har fått franske venner her nede, som er utrolig snille! De er like gamle som meg og går i Terminale. Språket er også mye bedre nå, jeg klarer og legge litt personlighet inn i samtalene, og ikke bare si at det er kaldt i Norge. I tillegg tar jeg faktisk meg selv i å tenke på fransk istedenfor norsk noen ganger!

Jeg har også funnet ut at franskmenn er ekstreme når det gjelder medikamenter, for to uker siden hadde jeg litt vondt i halsen og hodet, og måtte ta to forskjellige medikamenter, der den ene inneholdt 1000 (!!!!!) mg paracetamol, tre ganger hver dag. Nå er jeg syk for andre gang (sykt irriterende, tror det må være fordi det er så høy luftfuktighet her), og har tett nese, vond hals og vondt i hodet. I går dro jeg og vertsmor for å kjøpe nesespray, da damen som jobbet på apoteket sa jeg måtte ta noen piller i tillegg. Hallo, jeg har bare en vanlig forskjølelse!! Er ikke bra for kroppen i  det hele tatt.

I forige helg var jeg og vertsfamilien på et giga kjøpesenter for å se på varmere sko til meg, i og med at jeg bare har converse og joggesko her. Jeg fant desverre ingen, noe som var litt ubehagelig siden det var derfor vi dro. Fant noen fine, varme gensere pluss litt andre ting da, så turen ble ikke helt verdiløs. I går var vi i Centre Ville i Nantes, og jeg fant heldigvis noen sko jeg kan bruke i vinter! Såå fornøyd.

Hmm, ellers har jeg spist masse god mat, og jeg har laget taco enda en gang, i tillegg til å bakt norsk brød. Fikk en pakke i posten av mamma og pappa med brunost, melblanding til brød, gjær (hahah hvorfor, de har jo gjær her og..), sjokolade, biler, ullsokker og andre diverse småting. Ble så glad! Men over til hva jeg har spist i det siste. Da jeg kom hjem fra skolen sist onsdag hadde vmor forberedt KUTUNGE til lunsj, jeg ble så sjokkert og redd at jeg nesten begynte å gråte. Jeg smakte selvfølgelig på det, og smaken i seg selv var ikke så ille, men tanken på at jeg faktisk spiste en tunge gjorde meg så uvel at jeg ikke klarte å spise opp. I tillegg kunne man virkelig se at det var en tunge man spiste, og når jeg skjærte i den, dukket de prikkene på tungen opp. Har spist det for første og siste gang, for å si det sånn!

Noe som er litt komisk er at jeg egentlig ikke har peiling på hva jeg har spist her nede, kan godt hende jeg har spist både kanin ( som for så vidt er veldig normalt her) og blodpølse allerede... Jaja, la vie en France!


En kake som er veldig vanlig her, med et flak som er helt svartbrent, og cheddarost inni.. Sier sikkert nok.
Min nye daglige frokost, nutella og banan istedenfor syltetøy
Tunge!!!!
Tunge!!! 

Brødet jeg baket
Pakken
Mine nye, elskbare sko <3<3
Har også begynt å studere r1 på egenhånd, vanskelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk!