søndag 27. januar 2013

J'ai fait de cheval

Hei!

Nå er enda en uke ferdig, og jeg kan ikke si annet enn at den har vært litt for lang. Jeg har ikke hatt noe spesielt hjemlengsel eller noe sånt, har bare vært litt for mange ting å forholde seg til på en gang. Skal ikke gå i detalj på hva det er, men er i hvert fall glad for at denne uken snart er ferdig, og jeg håper de neste ukene framover vil gå litt fortere enn denne her.

Jeg har ikke gjort store ting denne uken, som vanlig skolearbeid, trening, spising, skypet, slappet av, og det er vel det. Det eneste som har skjedd denne uken var i går, da var jeg med ei jente i terminale for å ri på hest! Var kjempehyggelig, faren hennes har egen stall, og jeg fikk ri ponnien hennes. I og med at hun har veldig masse på skolen, så får hun vært der bare en gang i uken, og resten av dagene blir ikke hesten ridd. Derfor fikk jeg spørsmål om jeg ville komme dit hver onsdag å ri, noe som jeg ble veldig glad for! Tror ikke jeg kommer til å dra hver onsdag i og med st jeg er avhengig av at mine vforeldre kjører meg, men de sa det var greit en gang i blandt. Har savnet å ri så utrolig mye, og var godt å få tankene på helt andre ting og bare konsentrere meg om selve ridninga. I tillegg var det 12 grader og sol, så red på utebanen uten jakke!! De bruker heller ikke ridehjelm her, noe som er litt skremmende.. En må vel bare ikke dette av, så går alt fint!

Her har dere bilder:

Og for dere hestefolk som leser dette, jeg vet at sits og alt det der er helt forferdelig, men jeg vil bare nevne at det er over ett år siden jeg har ridd på ordentlig, så tar vel litt tid før alt faller på plass! Gjorde i hvertfall godt for kropp å sjel å få være på hesteryggen igjen :-)



























3 kommentarer:

  1. Hei
    Jeg tenkte å reise til Frankrike neste år og lurte bare på hvordan du syntes det går skolemessig. Er det mye vanskligere enn i Norge?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Det kommer helt an på hvordan trinn du begynner i. Mest sannsynlig vil du begynne i première (der de er et år yngre), men det kommer helt an på hvilken skole du begynner på, og hvilken linje du skal gå. Begynner du på litteraire eller economie sociale, så blir det nok ikke noe spesielt vanskelig, mens jeg som går på sciences, så er det litt vanskeligere. MEN når det er sagt, så har jeg faktisk lært det aller meste allerede, så jeg burde vel egentlig gått i terminale for å lære ting jeg ikke allerede har lært. Så svaret er nei, de ligger ikke langt foran i forhold til Norge, en bare lærer ting i forskjellig rekkefølge her og i Norge. Så noe vil være nytt, men det aller meste vil du allerede ha lært! Den franske skolen er ikke sånn som man ser den for seg. Ellers før du drar vil jeg at du skal tenke deg godt om før du drar, vær forberedt på at det kommer til å bli vanskelig, spesielt når det kommer til det sosiale! Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å ta kontakt med meg på facebook, Marianne Moljord :-)

      Slett
    2. Takk for hjelpen :) Skal tenke meg godt om, men har utrolig lyst å dra til et nytt land med andre kulturer og andre levemåter for å utfordre meg selv. Men viss det blir for tøft å reise til Frankrike vil jeg heller velge å reise til USA :) Men ellers takk :) -Kristianne :)

      Slett

Takk!