tirsdag 18. desember 2012

FRANSKMENN

Idag dere. Idag. Har ikke ord.

Dagen begynte med at jeg forsov meg, så måtte stresse som en gal for å rekke alt sammen. Det er ikke lett i den franske kulturen, når du aller helst skal gi bisous i hytt og pine og ha lange samtaler hver gang du snakker med noen. Omsider kom jeg meg heldigvis på bussen i tide, og jeg tenkte at nå kunne dagen bare bli bedre. At jeg kunne ta sånn feil.

De to første timene hadde vi historie-geografi (merk: to KLOKKEtimer), noe som var oangdrygt og kjedelig. MEN vi fikk tilbake prøven vi hadde i forrige uke, og læreren jeg har er virkelig verdens beste (han har bodd to år i Norge, snakker litt norsk, vet hvordan det er å være borte fra det man har kjært, og rett og slett forstår veldig mye). Han hadde laget en egen prøve til meg, og gitt meg egne karakterkrav, noe som er utrolig snilt og høyst uvanlig her. Ihvertfall, han synes jeg hadde gjort det så bra at han viste prøven min høyt foran klassen og sa "hvor flink jeg hadde vært", en veldig flau, ekstremt klein, og litt morsom opplevelse!

Etter to timer hist-geo hadde jeg to timer matte (merk: to KLOKKEtimer igjen), noe som var veldig langdrygt og alle ventet bare på at det skulle ringe ut. Deretter hadde vi en sånn konferanse der vi snakket om genetiske sykdommer, og vi var to klasser fra hele skolen (som ironisk nok var min gamle seconde-klasse), i tillegg fra noen syke, og folk fra forskjellige organisasjoner i tillegg til lærere og noen foreldre. Den begynte klokken 13.30, og sluttet 16.45. Selve konferansen var veldig kjedelig, og supervanskelig og trøttende, i og med at det var ungdommer som snakker fort og utydelig.

Da konferansen endelig var ferdig tenkte alle, wiiihuuu nå kan vi dra hjem tidligere (i og med at vi slutter vanligvis 17.30 på tirsdager), men da sa lærerne at de som ville kunne bli med til klasserommet for å få en "gouter" (et lite søtt måltid der de spiser sjokolade, kake, frukt eller noe liknende). Alle ble med i og med at det gjensto et kvarter for klokken var 17.00 og vi kunne gå til bussen, men da det ribbet ut nektet de oss å gå. De sa at i og med at de hadde ansvaret for oss fram til 17.30 måtte vi være på skolen til da, noe som gjorde at alle måtte vente på bussen til 18.00. Vi kunne ikke få gå ti min tidligere en gang!!!! UTROLIG IRRITERENDE. Alt resulterte i at jeg var hjemme fra skolen 18.30, istedenfor 17.30. En times forskjell er mye! Det værste er at når vi ventet i klasserommet gjorde vi absolutt ingenting, vi satt i en ring, spiste, og snakket om helt randomme ting. Bah.

Det er så sinnsykt typisk fransk å holde på sånn, og det å være så sinnsykt lite fleksible. Hvis noe er sånn og sånn skal det være sånn, og det er ikke sjangsen i havet til at det blir endret. Det er det som irriterer meg mest her nede! Ellers går alt fint :-)

Etter jeg kom hjem fra skolen har jeg gjort sånn typ ingenting, skulle egentlig gjøre matte, men det klarte jeg aldri å begynne med. Kort sagt, hele denne dagen kan beskrives som veldig utmattende og lite innholdsrik!

Okei dette må være det kjedeligste innlegget noensinne (haha skriver det hver gang), men måtte bare skrive det her, haha :-) god natt, må alle få en bra dag i morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk!